Allt på bilden 30 kronor!


Igår inleddes årets auktionssäsong för min del. Succén är ett faktum!




Klockan nio på morgonen satte jag och mina föräldrar oss i bilen och styrde kosan mot årets, och även dagens (fast det visste vi inte då), första auktion. Parkerade och en inspektion senare kom jag fram till att här fanns en hel del fint men inte så mycket som jag faktiskt ville köpa. Lite fina gamla plåtleksaker fångade mitt intresse, bland annat en miniatyr av ett femtiotalskök i dockformat. Charmigt! Men ingenting som jag skulle betala mer än 300 kronor för, vilket blev slutpriset.






Men den här hörni! Här kan man tala om att fånga mitt intresse! Denna magnifika glas...skål? är nästan 25 cm hög, helt felfri och dessutom tillverkad i världens snyggaste färg! Jag har aldrig sett en liknande förut. Den här SKALL jag bannemig ha, tänkte jag och bestämde min maxgräns till 350 kr. Det var jättemånga som gick fram och kollade på praktverket så jag var himla nervös att det inte skulle räcka!

Äntligen ropades skålen ut. Budgivningen satte igång på 50 kr och flera budgivare hakade på direkt. Jäklarns!, tänkte jag men fortsatte att buda. När jag lagt budet 160 kr hoppade alla andra av - skålen var min, min och bara MIN! Dessutom till ett bra mycket bättre pris än jag förväntat mig! Jag tycker själv att jag gjort ett himla bra kap. Ni skall bara se hur fint den gnistrar nu när jag diskat av den och putsat upp glansen!


Snabb bild från auktion nr. 2, då de flesta gått

 

Nu fanns ingenting mer på auktionen som jag ville ha, så jag gick till kiosken och handlade lite. Pratade med farbrorn som hade hand om försäljningen, och han berättade i förbifarten att det samma dag hölls en större auktion i närheten som skulle börja klockan strax. Vips, så befann sig jag tillsammans med föräldrar i bilen igen, körandes mot dagens andra auktion!





När vi kom fram hade auktionen redan börjat, men jag hittade en hel del smått & gott i diverse lådor! Dock blev det mesta av det jag ville ha, bl.a. en låda helt full av gamla fotografier och ramar, en del femtiotalsporslin och en låda full av nitgalgar, syndigt dyra. Detta på grund av att det fanns en hel del uppköpare där, som typiskt nog var intresserade av samma saker som jag ville ha. Fy vad det är tråkigt när man inser att man aldrig kommer att kunna köpa någonting fint för att någon annan med fet plånbok och vinstintresse köper hela rubbet! Nå. Auktionsförrättaren var rolig och jag gillade stämningen, så jag hade det härligt ändå!





Mot slutet av dagen åkte en stor del av åskådarskaran hem, uppköparskaran inkluderad. Nu gick budandet som smort! Först ropade jag in fem emaljtallrikar och en skål från norska Emalox för en tjuga. Mycket snyggare i verkligheten än på bilden! (De svarta prickarna är smuts och inte rost.)



Sedan fick jag en kopp och två fat i perfekt skick av Gustavsbergs serie Rosa. Himla snygga! Dock hittar jag ingen info alls om serien när jag letar runt på nätet. Verkar skumt! Tror dock inte att det är någon "fejk-Gustavsberg" då jag sett serien förut. Någon som vet mer?





Så var det dags för dagens höjdpunkt! I en fyndlåda, bland en massa annat bråte, hittade jag en skål i turkost pressglas. Om ni bara visste hur länge jag letat efter just en sådan skål! Liiiite blek var den, men vad tusan. Dessutom fanns några andra trevliga saker i samma låda. (Dock inte med på bilden...)




När lådan äntligen ropades ut var det rätt sent på eftermiddagen, och auktionsförrättarna hade bråttom att bli av med allt. Därför slängde de ihop "min" låda plus en låda helt fylld av en massa koppar och fat till utrop. Jag fick rubbet för 30 kronor!





Jag räknade samman allt och kom fram till att jag köpt sammanlagt 112 delar glas & porslin under dagen. Det är vad jag kallar bra inledning på auktionssäsongen! Kommer dock att ge bort det mesta av prylarna & porslinet, det får helt enkelt inte plats och dessutom är det inte riktigt i min smak. Så om någon i närheten av Uppsala behöver lite koppar & fat, delar jag gärna med mig!




Supernöjd Cicci efter en himla rolig dag!

Kommentarer
Postat av: Catrin Garderobstankar

Vilken spännande dag & vad kul att du hittade så fina fynd och saker som du faktiskt letat efter.



Jag har inte riktigt vågat gå på någon auktion än eftersom jag inte tror att jag ska ha råd med det jag vill ha.. eller att jag inte ska kunna göra några riktiga fynd. Men hemligheten är kanske att stanna kvar till slutet då många gott hem och folk mest bara vill få bort alla prylar - det är kanske värt ett försök ändå:)

2010-05-17 @ 21:08:41
URL: http://garderobstankar.blogspot.com/
Postat av: InenFara

Vilket fynd! Lyllos :)

2010-05-17 @ 21:09:49
URL: http://ingenfarapataket.blogspot.com
Postat av: Annika

de vit-rosa kopparna är ju underbara!!! lyllos dig :) /Annika

2010-05-17 @ 21:16:38
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/
Postat av: anna

så roligt med auktion!

Den blå skålen var jättefin!

Postat av: Libby

Vilken rolig auktionsdag! Åh, nu längtar jag efter att gå på auktion!!!

2010-05-19 @ 01:43:43
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Susanna

Men vilken härlig dag!

Rosa är designad av Margareta Hennix. Jag tycker den är hur fin som helst, en av mina favoritdekorer. Finns i den här runda koppen och även i en kantigare variant (jag är inte så haj på det där med vad modeller heter..) Den här varianten är betydligt vanligare, jag har bara stött på den andra en enda gång och det retar mig att jag inte köpte den då när jag hade chansen!

2010-05-21 @ 22:21:38
URL: http://brownbeans.wordpress.com/
Postat av: Kerstin

Hej! Jag har just hittat 6 koppar och fat i perfekt skick av Rosa Gustavsberg. Verkar vara ovanlig. Jag hittade dem i en kartong med saker efter min mormor

2011-06-19 @ 00:10:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0