Helgens loppisfynd!


Här har ni helgens skörd!


Två tallrikar ur Uppsala Ekebys Campanula. Jag är egentligen inte överförtjust i Campanula, men får man tallrikarna för en femma styck kan man inte hålla sig... Vidare hittade jag en flat tallrik och en skål från Alfoldi Porcelán, en fabrik jag inte vet någonting om förrutom att den fanns (finns?) i Ungern. Är det sextiotalstallrikar, månne? Eller sjuttiotal? Söta och ovanliga var de i alla fall! Och så hittade jag ett gulligt kaffefat som man blir glad av från Thun i Tjeckoslovakien, en fabrik jag inte heller kan någonting om. Kan också detta vara från sextiotalet?

En sak jag märkt är att många länder såsom Polen, Tjeckoslovakien och Belgien verkade ha en stor produktion av porslin på 50- och 60-talet. Detta porslin är av mycket god kvalitet och har ofta riktigt härliga dekorer med starka färger. Men detta porslin kostar i Sverige en spottstyver av det man får betala för det svenska porslinet, bara för att det inte står Uppsala Ekeby, Rörstrand eller Gustavsberg på det... Värt att tänka på!


 

En kitschigt röd ytterkruka i plast, härligt!



 

Två gamla kakböcker, Modern bakning - Marabous handbok i bakpulverbak från 1946 och Sju nya sorters kakor från 1965, fast bilderna lutar mer åt femtiotalshållet. Jag är ett stort fan av att fotografera mat, kakor och andra ätbara saker, och äldre mat- och bakböcker är verkligen en stor inspiration!





I måndags kom jag även över den här tjusiga saken från Rörstrand för en tjuga. Den hade en mininagg i ena kanten och en till under foten, dära vpriset. Men vad gör det mig! Jag tycker formen på den är så härlig. Vad kan dekoren heta?



Kommentarer
Postat av: lovisa

2010-03-05 @ 15:23:48
URL: http://its'
Postat av: itsallvintage

ojoj..

du ska snart få se vad ja har...på tal om denna...



återkommer



vänligen lovisa = )

2010-03-05 @ 15:24:19
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/
Postat av: Cicci

Jag väntar med spänning! (;

2010-03-05 @ 15:43:48
Postat av: Tjuettan

Trevlig blogg! Vad roligt att du hade med "sju sorters kakor" köpte den på bokrean här om dagen. Tyvärr nyproduktion då....

2010-03-10 @ 19:36:56
URL: http://tjuettan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0