Gävle del I

Jag har bara en sak att säga: I love Gävleloppis! Gävle är staden där det sinns en hel radda loppisar med fina saker till superpriser. Det är staden där jag och mamma går in på Röda Korset och till vår stora glädje inser att det är halva priset på allting i butiken. Ja tack, säger både mamma & jag och hittar en hel del smått och gott!


Vi var på sammanlagt tre loppisar i Gävle, och så tog vi oss en sväng förbi Röda Korset här i Uppsala på  hemvägen. Här kommer några bilder på en del av fynden! Priserna med en stjärna efter, betyder att prylen är inhandlad på Röda Korset-butiken med halva priset på allt. Vill ni veta vad prylen egentligen skulle kostat får ni alltså dubbla summan.

 

Ehm. Jag hade dessutom gott om tid när jag fotograferade den första bilden. Sedan hade jag panikbråttom när jag tog de andra två. Därav det stora nedhoppet i bildernas kvalitet. Men jag hoppas ni överlever ändå!

 

 

 


Blå vas, 5 kr*. Den är rätt anonym men snygg i all sin enkelhet. I sommar skall den rymma någon vacker, långstjälkad blomma! Vågigt, gult glas, 5 kr. Jag har några likadana sedan tidigare, fast gröna. Kul med en gul! Glasen har alltid funnits hemma hos oss och påminner mig om barndom, saft och gräs mellan tårna. Glasskål, 2,50 kr*. Blåblommig gardin, 7 kr*.

 

 

 

 

Snajsig kaffekanna, 12,50 kr*. Undertill står bara "import", vilket är förvånande! Importstämplat brukar betyda billigt gods av dålig kvalitet och med hattigt genomarbetad dekor som inte sitter fast så bra. Men den här kannan är av så god kvalitet att jag trodde det var en Rörstrand! Den är proportionerlig, har den rätta tjockleken med bra tyngd och dekoren sitter som ett smäck. Dessutom är den vrålsnygg och i perfekt skick! Ovanligt fin import, med andra ord. "För oss kvinnor", en trio bedårande böcker från 1959, 5 kr per bok. Bokserien kommer ni få läsa mer om vid ett senare tillfälle! Blåprickigt lakan, 20 kr.

 

 

 


Fulrolig citronburk, 10 kr, passar perfekt ihop med min äppelburk, 5 kr, som fanns i min ägo sedan tidigare! Den som inte tar bort luddet ska dö av David Batra, 15 kr, garanterar rolig läsning! Grönvitrutigt samt svartvitrutigt örngott, 10 kr styck. Gult skärp, 50 öre(!)*.

 

 

PS. Del två kommer när jag får tid att fotografera övriga fynd! DS.


Kommentarer
Postat av: Libby

Ja, man har ju häpnat över priserna på grejerna som Porslinsbloggen hittar. Men Gävle är alltså the place. Får bli en loppisutflykt dit!

2010-05-01 @ 20:18:35
Postat av: Susanna

Den där kaffekannan gillade jag mycket!



Hoppas kunna göra loppisar i området när vi bilar uppåt i sommar.

2010-05-01 @ 20:50:55
URL: http://brownbeans.wordpress.com/
Postat av: SaraMay

Åh va jag gillade citron och äppelburken!

2010-05-02 @ 08:36:15
URL: http://saramay.blogspot.com
Postat av: Catrins Garderobstankar

Nu får jag nästan lust att ta vrålåker ner till Gävle för loppisrund. Vilka fynd & fin bilder dessutom!

2010-05-02 @ 23:46:16
URL: http://garderobstankar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0