Enkel sallad för soliga dagar



Här har ni en av mina favoritmaträtter. Enkel, nyttig och enormt god. Perfekt såhär på vårkanten!




Rödbetssallad med färsk bladspenat och fetaost


Du behöver
Rödbetor
Färsk bladspenat
Fetaost
Pinjenötter


Dressing
Dijonsenap
Balsamvinäger
Olivolja
Salt
Peppar
Oregano


Såhär gör man!

1. Koka rödbetor tills de är mjuka men fortfarande behåller lite krispighet. Lägg de kokta betorna i en bunke med kallt vatten tills de svalnat av.

2. Blanda till dressingen. Jag brukar laga den på måfå men skulle tippa på att jag använder ungefär 1 msk senap, 3 msk balsamvinäger och 1 dl olja. Kryddor efter tycke och smak.

3. Skölj spenaten och lägg upp den på en tallrik. Tärna rödbetorna till önskad storlek och lägg dem ovanpå.

4. Hacka eller smula fetaost över salladen. Strö sedan på pinjenötter. Ringla över önskad mängd dressing.

5. Avnjut salladen i vårsolen!



Kommentarer
Postat av: itsallvintage

ååå love love love rödbetor ju! och featost :) /Annika

2010-04-15 @ 10:02:30
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/
Postat av: ida

jag hatar rödbetor, men det såg smaskigt ut ändå!



orsaken till att jag fått heltidsjobb på ålandstidningen ett tag framöver är att en av fotograferna fått tillbaka sin hjärntumör som han hade för fem år sedan. han opereras nästa vecka o kmr tillbaka ngn gång i augusti om allt går bra.. snacka om den enes död den andres bröd. jag är glad, men skulle vara överlycklig om det vore under andra omständigheter..

2010-04-15 @ 19:56:48
URL: http://idasfoto.blogg.se/
Postat av: Susanna

Mmmm, det där såg riktigt gott ut!!

2010-04-16 @ 13:30:44
URL: http://brownbeans.wordpress.com/
Postat av: Libby

Du har en award att hämta på min blogg!

2010-04-16 @ 23:09:03
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: anna

Vilken enkel och god sallad!

Postat av: Cicci

Hoppas ni alla smakar (Gäller även Ida!)! Jag var lite skeptisk till en början, men nu är jag såld... (;

2010-04-17 @ 23:52:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0