John Vachon

John Vachon var en fotograf verksam i USA undet slutet av 30-talet och framåt. Han fotograferade vanligt folk, ofta sådana som hade det sämre ställt i samhället. Här har ni några av mina favoritbilder.




Det här var den första bild jag såg av John Vachon. "Negro boy near Cincinnati, Ohio"
, heter den. Tagen omkring år 1943. Åh, den är så fin! Och väcker så många funderingar...

 




Jag tycker det här huset ser ut som timmerkojan som Kalle Anka bygger varenda julafton för att hålla den sjungande fågeln borta. Är det ett dass? En väldigt påkostad lekstuga?






Den här bilden är en av mina favoriter. Hon ser så upprorisk ut, flickan. Undrar vad det blev av henne sedan?






Och den här mannen ser ut att vara vänligheten själv!


















Ytterligare en av mina favoritbilder. Vad är det för slags korgar? Var är hon på väg?
Vem är hon?









"Huston, 1943"









Vaccinering, Texas, 1943.









Detta fotografi får avsluta mitt inlägg om John Vachon. Också denna är en favorit, är det storasyster med lillebror vi ser?

Kommentarer
Postat av: Susanna

Verkligen härliga bilder!

2010-03-11 @ 09:55:45
URL: http://brownbeans.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0