Moccabakelser!

 

Här kommer de utlovade fotografierna, samt receptet på moccabakelserna! Är dock inte särskilt nöjd med bilderna, då jag varken hade tillgång till dagsljus eller stativ när jag tog dem, men så kan det gå. Hoppas de är aptitretande ändå!

 



Recept för tio små moccabakelser


Marängmassa

3 äggvitor
1,75 dl socker

Moccakräm
0,25 dl bryggmalet kaffe
0,75 dl vatten
125 g osaltat smör
0,5 dl florsocker
1,5 äggula

Garnering
1 påse mandelspån
Cocktailbär


Förberedelser
Markera på bakplåtspapper 20 cirklar med 5 cm i diameter. Smörj papperet och lägg det på en plåt.
Ställ fram smöret så att det blir rumsvarmt men inte smälter.
Sätt ugnen på 125 grader.
Brygg kaffe.

Maränger
Vispa äggvitor och socker till en fast smet. Lägg smeten i en strut och spritsa ut på markeringarna på bakplåtspapperet. Börja i mitten och spritsa i cirkel tills cirkeln blir fylld. Grädda mitt i ugnen ca 30 min eller tills marängen är torr. Låt kakorna svalna på galler.


Moccakräm
Rör smöret poröst med siktat florsocker. Tillsätt äggulorna, en i taget, och rör en stund mellan varje. Häll i det avsvalnade kaffet.


Slutfix
Lägg ihop marängerna två och två med kräm emellan. Bred ett krämlager runtom kanterna. Rulla eller vänd bakelserna i mandelspån. Spritsa resten av krämen ovanpå bakelserna. Sätt ett coctailbär i mitten.


Klart!




P.S. Den enormt fina kupan fick jag för 15 kr eftersom den
saknade undertallrik. Jag köpte en tallrik att ha till för
en tia och gick överlycklig hem med mitt fynd!

Kommentarer
Postat av: AnnaSara

Men gaaah vad jag vill ha den där kakan NU!! Och vilket fynd med kupan! Jag vill också hitta en!

Jag tror inte heller att det liksom bara skulle vara dålig kvalité som gjort krackeleringen. Den kan är gammal då? Eller så kanske det är en teknik liksom, att den ska se ut så. Vart letar man svar på sånt? :)

Såg en sån där rosa kruka idag, som du hade som gick sönder! Fast det var en större modell. Men då tänkte jag på dig. Kram!

2010-03-25 @ 20:12:13
URL: http://loppisfyndat.blogspot.com
Postat av: Anna

Vilka vackra bakelser!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0